581תז הקאמרית הקיבוצית-מנצח ניר קברטי-היידן,גוטפריד,ויולדי-מוזיאון ת א581 צילומים-אלי ליאון אמש שמענו קונצרט מאוד יפה ומענין של התזמורת הקאמרית הקיבוצית עם המנצח הישראלי ניר קברטי בו הושמעו שלוש יצירות. תכנית הקונצרט הוכנה בקפידה. חלקו הראשון הוקדש ליצירות הקשורות בזמן. תחילה שמענו את הסימפוניה מס 101 -"השעון" מאת היידן ולאחר מכן את "במימדי הזמן"מאת ירון גוטפריד שהוא גם המנהל המוסיקלי של התזמורת. בחלקו השני נוגנה היצירה "גלוריה" מאת ויולדי שנכתבה לקראת חג המולד.היה כאן גיוון מסויים בהתחשב בכך שחלק גדול מהתזמורות האחרות לכבוד החג כללו בקונצרטים שלהם את אורטורית חג המולד. את סימפונית 101 כתב היידן בהיותו בלונדון והיא התשיעית מסידרה של 12 סימפוניות שכתב שם בשתי סדרות.סימפוניות אלו נחשבות לשיא הסימפוני שלו. את השם "השעון" ניתן בגלל הפרק השני שלה המזכיר תיקתוק שעון. נגינת התזמורת היתה מאוד נקיה ,הניצוח טוב וקפדני וכל צליל נשמע חד וברור.הביצוע היה מבריק מלא ניצוצות כהכנה לחלק השני של הקונצרט. בהמשך שמענו את יצירתו של ירון גוטפריד. מנצח הקונצרט הציג את גוטפריד כך: "יש שני מלחינים מפורסמים ששמם מתחיל בG -גרשוין וגוטפריד." לא במיקרה הוצג גוטפריד בצורה זו. יש ביצירתו"במימדי הזמן" שנוגנה בביצוע בכורה עולמי בין שאר הדברים גם שילוב מקורי בין המוסיקה הקלאסית והג'אז. זאת יצירה למקהלה,סופרן,מחשב ותזמורת.היא עוסקת במימדי הזמן.ערכה כ15 דקות אך יש בה הכל מכל. עיבודי מחשב,דוגמאות של סאונד משירת המקהלה,הסולנית וכן מיצירות קודמות של המלחין שעובדו במחשב ונוגנו בזמן אמת לאחר שניתנו להם משמעות וזהות אחרת ללא אפשרות להכירם. בנוסף שולבו ביצירה שיר אמריקאי בשם סופרנובה שהוקרא באנגלית וכן רעש לחישות של המבצעים . היצירה מענינת מאוד ברבגוניות שלה. היא בעלת כח ,ענין ונוגנה עם מעוף ואקספרסיביות רבה. היא נפתחת בתדר המסמל טרום בריאת העולם כשלאחריו באים הקצב והמלודיה . לאחר התדר העולם מתחיל להווצר, היצירה מתפתחת בהתפרצויות כלי נשיפה ומתחילה המלודיה. המקהלה שרה כמה שורות מהפרק הראשון של "בראשית" כאשר הסופרן חוזרת על שורות אלו כסולנית. לדנה מרבך קול צלול,נעים וחזק. בהמשך יש איזכורים מטכניקות כתיבה לאורך התקופות כמחווה למלחינים אחרים.יש ביצירה איזכורים ממוסיקת הבארוק וכאמור גם צלילי סווינג-ג'אז. ארבעה פרקים ליצירה המנוגנים ברצף. לדברי המלחין התדר מסמל את טרום בריאת העולם והפרק מבראשית-הווצרות העולם.היצירה בנויה במהירות מחוג השניות דהינו שישים פעימות בדקה. היצירה מסתיימת במארש המסמל את הפאטליזם, בדידות האדם והשתלטות הגורל על חייו.בסוף רעמי כלי ההקשה מתפרצים ומסמלים את שבריריות קיומנו. המנצח שלט היטב בחומר המיוחד והוציא מהתזמורת צליל חד ומבריק. בחלק השני שמענו כאמור את "גלוריה" מאת ויולדי . זאת מיסה שמושמעת לקראת חג המולד.המוסיקה עליזה ולא מצלצלת כמוסיקה דתית .זאת בעצם היתה כוונת המלחין ליצור חגיגיות מסויימת. מקהלת מעין בהדרכה הטובה מאוד של ענת מורג שרה בצליל אחיד,קטיפתי. הורגש שקברטי ומורג הכינו את התזמורת והמקהלה היטב וצליליהן היו מעולים. המצו סופרן אביטל דרי כוסתה בתחילה וכמעט ולא נשמעה. בביצוע הדואט של שתי הסולניות היה בו שילוב קולות נהדר והוא בוצע בצורה נהדרת. כמו כן התרשמתי מאוד מאריה לסופרן ואבוב שבוצע ע'י מרבך והילה צברי-פלג וכן מהאריה ששרה אביטל דרי עם כלי המיתר. היה זה קונצרט שהיתה בו יצירה ישראלית מענינת מאוד,יצירה מקהלתית שהתאימה היטב לשבוע חג המולד וסימפונית השעון לקראת החלפת "השעה"-השנה החדשה. לראות או לא לראות: קונצרט טוב מאוד מכל הבחינות. נכתב על ידי displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret") elybikoret-אלי ליאון , 21/12/2009 11:14 .